Review reservebeleid bij Baloise

Na reviews van de kwaliteit en reserves bij een aantal Nederlandse verzekeraars, kwamen we in contact met de Belgische verzekeraar Baloise. Zij verzochten ons vanuit de Belgische regelgeving en het reservebeleid van Baloise een deel van hun lopende dossierbestand te reviewen.

Wens van de klant: 


  1. Review van de lopende letselschadeportefeuille aan de hand van het bestaande reservebeleid (best estimate) van Baloise.
  2. Geef antwoord op de vraag hoe consistent de huidige reservebeleid wordt toegepast.
  3. Schets een beeld van de kwaliteit van de schadebehandeling.

Het Doel: 


Achterhalen van eventuele oorzaken en oplossingsrichtingen van afwijkingen in de dossiervoorzieningen.



Strakker organiseren van de schadebehandeling op letselschade dossiers.

Aanpak:

  1. Segmenteren van het lopende dossierbestand op basis van looptijd en aard van de letselschade;
  2. Aselecte steekproef nemen per segment teneinde statistisch betrouwbare uitspraken te kunnen doen;
  3. Opstellen checklist in samenwerking met management en schadebeheerders;
  4. Uitvoeren open file review;
  5. Multidisciplinair bespreken van dossiers waarin de dossiervoorziening (vermoedelijk) niet in relatie staat tot de actuele status;
  6. Vaststellen eventuele wijziging dossiervoorziening en/of interventie in de dossierbehandeling;
  7. Extrapoleren wijzigingen in dossiervoorziening per segment;
  8. Kwantitatieve en kwalitatieve rapportage opleveren aan management.



Baloise was content met onze reviewmethodiek, de dialoog over dossiers, de vragen die we stelden en de snelheid waarmee wij ons hadden ingewerkt in de Belgische markt.

 “Jullie review is geen traditionele review. Jullie maken echt contact met medewerkers.”

Patrick de Craene – director Claims Baloise, ook namens Geert Moreel – director PCA Baloise

Share by: